سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زندانبان به یوسف علیه السلام گفت : «من تو را دوستدارم» . [امام رضا علیه السلام]
قرآن سه بعدی گالری تصاویر کتابخانه گزارش زنده راهنمایی کانون گفتگوی قرآنی
صفحه اصلی | اعتقادی | قرآنی | تاریخی | حقوق زنان | اخلاق و عرفان | احکام قرآنی | مشاوره | فرهنگی و آموزشی | چند رسانه ای | ویترین | درباره ما | ارتباط با ما
** چرا زن ها باید برای هر کاری از مردها اجازه بگیرد؟
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=22714

پاسخ:

 با سلام،
اولاً باید عرض کنم، نفس اطاعت دلیل بر تحقیر نیست و در اطاعت زن از مرد تحقیری مشاهده نمی شود . کما اینکه خداوند به امت خود دستور داده که از رسول و اولیاء اطاعت کنند .
" اطیعوا الله واطیعوا الرّسول واولی الامرمنکم ‌"  {سوره نساء،آیه59}
بنابراین  بحث اطاعت فی حد نفسه مفهوم تحقیر را ندارد . مثلاً اطاعت فرزندان از والدین به معنای تحقیر فرزندان نیست . در اجتماع موارد دیگری از اطاعت را داریم واین بخاطر جنبه های مختلفی است که در افراد وجود دارد .مثلاً یک پزشک در ساختن بناء از یک معمار اطاعت می کند یا برای تعمیر اتومبیلش از یک تعمیر کار اطاعت می کند ونظر او را اجرا می کند یا با لعکس .
نیازمندیها ی افراد نسبت به یکدیگر بواسطه شئونات مختلفی است که در آنها وجود دارد . در مقایسه زن با مرد نیز به دلیل تفاوت در توانمندیها در موضوعات مختلف ، یکی از دیگری مأمور به اطاعت وتبعیت است ومعنای تحقیر را ندارد .
ثانیاًدر اوامر و نواهی الهی (یعنی آنچه شرعا بر زن واجب یا حرام است مثل نماز یا ترک گناه و امثال آن) امر و نهی و رضایت و  عدم رضایت واذن و عدم اذن شوهر اثری ندارد بلکه بر زن واجب است مطیع شرع باشد اما در مورد خروج از منزل و پوشیدن لباس  و انجام مستحبات باید مطیع شوهر باشد، مگر این که شوهر در پوشیدن لباس از او بخواهد که بدون رعایت حجاب و یا با لباس  مهیج بیرون رود که در این صورت اطاعت لازم نیست و براساس منابع فقهی لازم است زنی که به عقد دائم با مردی ازدواج کرده  برای هرگونه لذتی برای شوهر تمکین نماید و برای بیرون رفتن از منزل از او اجازه بگیرد مگر چند مورد که استثناء شده و در ورقه  ضمیمه ذکر شده است و اگر از رفتن به خانه خویشان مثل پدر و امثال اینها هم نهی کند باید اطاعت نماید(جامع‏المسائل آیت‏الله فاضل، ج 1،  ص 462 تا 464).
 بنابراین اینگونه نیست که زن باید بطور مطلق برای هر کاری از شوهرش اجازه بگیرد.
ثالثاً اینکه چرا زن باید از شوهرش اطاعت کند:
خانواده یک واحد اجتماعی همانند اجتماع بزرگ است که باید رهبر و سرپرست واحد داشته باشد؛ زیرا تعدد رهبری و سرپرست در محیطهای کوچک اجتماعی مانند خانواده و حتی در جمعیت‏های بزرگ، موجب پراکندگی و اختلاف می‏شود. از این رو، به ناچار یک نفر باید عهده‏دار سرپرستی خانواده و اداره امور زندگی اعضای آن باشد. طبیعی است که درباره مسائل مهم، سرپرست یک مجموعه تصمیم می‏گیرد و دیگران باید از فرمان‏های او اطاعت کنند. اکنون باید دید کدام یک از مرد و زن صلاحیت رهبری و سرپرستی خانواده را دارد و اسلام در این زمینه چه دستوری داده است.
 قرآن کریم به این مسأله توجه نموده و صریحاً دستور داده که سرپرست خانواده باید مرد باشد؛ آن جا که می‏فرماید: «الرّجال قوّامون علی النّساء بما فضّل اللَّه بعضهم علی بعض و بما انفقوا من اموالهم.»{نساء،آیه34} یعنی مردان به جهت خصوصیاتی که خداوند به آنان نسبت به زنان داده و به خاطر انفاقی که از مال خود می‏کنند، سرپرست زنان هستند. این آیه کریمه دو چیز را به عنوان علت و حکمت سرپرستی مرد ذکر می‏کند:
 دومین عامل مؤثر در سرپرستی و مدیریت مرد بر خانواده آن است که معمولاً وی قادر به رفع نیازمندی‏ها و اداره آبرومندانه اعضای خانواده است. تأمین زندگی مشکل‏ترین مسأله‏ای است که همواره دامنگیر خانواده‏ها بوده است. توان جسمی و روانی مرداقتضای کار و کسب بیش‏تر را دارد و باعث می‏شود که امکانات مناسبی را برای برآوردن نیازمندی‏های زن و فرزند تدارک نماید. بر این اساس است که قرآن می‏فرماید:
 (و بما انفقوا من اموالهم)، یعنی مدیریت مرد بر خانواده به خاطر پرداختن هزینه زندگی اعضای خانواده است که آن را در سایه زحمت و هزینه زندگی اعضای خانواده است که آن را در سایه زحمت و تلاش به دست آورده است. به جز موارد استثنا، معمولاً زن توان اداره امور زندگی خانواده را ندارد؛ از سوی دیگر، به لحاظ مسؤولیت خطیر و ارزشمند پرورش و تربیت فرزندان و گرم نگاه داشتن کانون خانواده، خداوند ویژگی‏هایی نظیر لطفات روح، عطوفت، مهربانی، بردباری و ایثار، به زن عطا کرده است تا بتواند در پرتو برخورداری از این خصوصیات، نقش خود را به عنوان یک همسر و مادر مهربان به خوبی ایفا کند؛ همان مسؤولیتی که مردان از انجام آن ناتوانند.
 نکته قابل ذکر، آیات و روایات ناظر به نوع مرد و زن است؛ بدین معنا که مرد باید سرپرست خانواده باشد ولی ممکن است برخی از مردان به علت بیماری، جنون، اختلالات روانی و امثال آن، نتواند مدیریت خانه را عهده‏دار شوند و در مقابل، زن بتواند خانه را داره کند. در چنین مواردی مانعی ندارد که زن مدیر خانواده باشد. این امر به اصل «الرجال قوّامون علی النساء»{نساء،آیه34}. خللی وارد نمی‏سازد؛ زیرا این موارد، از این قاعده مستثنا هستند؛ همان گونه که اغلب قوانین اجتماعی استثنا پذیرند.




::: شنبه 89/6/13 ::: ساعت 12:51 عصر ::: نظرات شما: نظر